Vad är CrossFit?

CrossFit som träningsform kretsar kring naturliga rörelser och därför kan ALLA vara med och delta.
Ålder, rörlighet, skador, eventuella funktionsnedsättningar eller bara att vara otränad, ger naturligtvis olika förutsättningar för hur vi kan utföra träningen, men hindrar oss inte att utföra den.
Inom CrossFit anpassar vi alla aspekter av träningen till din nivå. Instruktörerna är tränade att ge alternativ (skalningar) så att du kan utföra ditt träningspass säkert och ändå utmana dig.

Vi utför sådant som efterliknar de fysiska utmaningar som mötte våra förfäder: sitta på huk, springa, lyfta, kasta, klättra, hoppa, knuffa, simma och släpa.
Dessa rörelser är naturliga för oss och är grundläggande för de övningar som vi strävar efter att bemästra inom CrossFit.

Detta sammanfattas i en mening med:
Konstant varierade, funktionella rörelser utförda med hög intensitet

Målet är att bli så allsidig som möjlig med lika stor förmåga i var och en av följande fysiska färdigheter:

  • Rörlighet
  • Kondition
  • Uthållighet
  • Styrka
  • Snabbhet
  • Explosivitet
  • Smidighet
  • Koordination
  • Precision
  • Balans

Vi strävar efter att öka vår arbetskapacitet i alla tänkbara rörelser och varierar inte enbart övningarna utan även de tidsintervaller som styr träningen.
Ibland är den högintensiva delen av passet några enstaka minuter och ibland kan det handla om längre utmaningar.
 
Träningen sker med t.ex. skivstång, hantlar, kettlebells, räcke, klättrings-rep, hopprep, romerska ringar, medicinbollar, roddmaskiner och andra enkla redskap. Med andra ord så är CrossFit som träningsmetod inte ett exakt program eller schema, utan snarare principer som träningen baseras på.

Funktionellt Varierat Intensivt